26 stycznia, 2021

Gocki Tryptyk: Ostrogockie mozaiki Rawenny

02 - 03 kwietnia 2009. Ostrogoci założyli swoje królestwo w Italii ze stolicą w Rawennie na przełomie V i VI wieku. Najbardziej "gocką" pozostałością po ich rządach jest mauzoleum Teodoryka Wielkiego:


Dwa ośmioboki postawione jeden na drugim z surowych, białych bloków kamiennych bez żadnej zaprawy murarskiej i przykryte jednym kolistym blokiem kamienia o średnicy 10 metrów i wadze 300 ton - czegoś takiego nie ma w sztuce ani zachodniego ani wschodniego cesarstwa rzymskiego. Można powiedzieć, powrót do architektury megalitów. W środku, na piętrze znajduje się tylko wanna z porfiru. która prawdopodobnie służyła jako sarkofag Teodoryka:

Jak doszło do takiego rozgoszczenia się Gotów w rzymskiej Italii? Kiedy Hunowie dotarli nad Morze Czarne, część Gotów, późniejsi Wizygoci, schronili się w granice cesarstwa rzymskiego, ale część sprzymierzyła się z Hunami, a wszyscy mieli chętkę na bogate zdobycze na terenach cesarstwa. Późniejsi Ostrogoci przenieśli się w granice cesarstwa (na ziemie obecnych Węgier i Bałkany) w drugiej połowie V wieku, około 100 lat po Wizygotach. Walczyli między sobą, walczyli z innymi plemionami germańskimi, ale przede wszystkim z cesarzami bizantyjskimi. Jeden z cesarzy, Zeno, wpadł na pomysł skierowania bitnych Ostrogotów na niezależne od niego królestwo Italii; skutek był taki, że Ostrogoci pod przewodnictwem Teodoryka Wielkiego zdobyli Italię a swoją stolicę, za przykładem poprzednich, też germańskich, władców ustanowili w Rawennie. Ich zależność od Bizancjum była tylko pozorna. Kierowali się prawem gockim, zachowali arianizm; reszta, katolicka, obywateli kierowała się prawem rzymskim. W końcu cesarz Justynian, próbując odzyskać utracone na rzecz barbarzyńców ziemie Zachodniego Cesarstwa Rzymskiego, po długich walkach rozbił gocko-rzymskie państwo. Istniało formalnie w latach 493 - 553, rządzone w latach 493 - 526 przez Teodoryka Wielkiego. Potem Ostrogoci zniknęli w mieszaninie narodów, które wtargnęły do cesarstwa rzymskiego w czasach wędrówki ludów.

Niedaleko od Mauzoleum znajdował się pałac Teodoryka Wielkiego, znany obecnie tylko z wykopalisk. Jego wygląd został jednak uwieczniony na mozaikach w kościele Sant'Appolinare Nuovo w Rawennie:


Kościół, zbudowany przez Teodoryka Wielkiego (504) jako świątynia ariańska, został w roku 564 przekształcony na rozkaz cesarza na kościół ortodoksyjny. Wymagało to miedzy innymi osunięcia wszelkich religijnych motywów ariańskich jak i podobizn heretyków, w tym Teodoryka Wielkiego; na kolumnach pozostały jednak ślady rąk osób stojących pierwotnie w portyku pałacu:


Innym ciekawym elementem architektonicznym na mozaikach jest widok pobliskiego portu Classe:

Zewnętrzny wygląd bazyliki:

 i jej wnętrze (fragment lewej bocznej ściany w konserwacji):

Na bocznych ścianach znajdują się trzy warstwy mozajek. W warstwie górnej, ariańskiej, są przedstawione sceny z życia Chrystusa:



Z jednej strony przedstawiony jest Chrystus młody (cudowny połów i powołanie apostołów), po drugiej stronie kościoła mamy Chrystusa starszego z brodą (ostatnia wieczerza) - rozróżnienie typowe dla ówczesnego arianizmu. Zdjęcia są trochę niewyraźne, ale te mozaiki znajdują się wysoko pod sufitem w kiepskim oświetleniu, a ja, jak zawsze, fotografowałem z ręki.

Poniżej znajdujemy po obu stronach między oknami szeregi męczenników i świętych, też pochodzące z czasów ariańskich:


A jeszcze niżej, w warstwie z pałacem i portem, procesję świętych z czasów już bizantyńskich - jest to przeróbka oryginalnych orszaków procesyjnych prowadzonych przez Teodoryka i jego żonę. Po lewej Trzej Królowie (jest to podobno najstarsze świadectwo w sztuce chrześcijańskiej o nadaniu im imion, które widnieją nad ich głowami):

prowadzący orszak świętych kobiet:

do tronującej w otoczeniu aniołów Matki Bożej z Dzieckiem:

Po przeciwnej stronie męski orszak:

 zmierza do tronującego Chrystusa w otoczeniu aniołów:

Chrystus ma długie włosy, brodę i bizantyńskie szaty:

Ciekawe jest porównanie dwu baptysteriów, które postawiono przy kościołach odpowiednio ortodoksyjnym (starsze) i nowszym, ariańskim, zbudowanym kiedy władzę objęli Ostrogoci.

Mozaika na kopule baptysterium ortodoksyjnego:

Chrystus ma brodę i długie włosy, a po prawej stronie widać niewielkie wyobrażenie bóstwa Jordanu - nierzadki przypadek motywu pogańskiego w sztuce wczesnochrześcijańskiej.

A to wizerunek z kopuły baptysterium ariańskiego:

Jezus bez brody, wygląda jak chłopak. Po lewej stronie bóstwo Jordanu (dzban z lejącą się wodą rzeki!), ale większe/masywniejsze od Jezusa. Dla arian ta postać mogła przedstawiać Boga-Ojca, który według nich usynowił człowieka-Jezusa właśnie podczas chrztu w Jordanie.

Baptysteria to były małe budynki; baptysterium arian przy obecnym kościele Sant'Appolinare Nuovo :


 Na tle tych wszystkich ceglanych budowli, kamienne mauzoleum Teodoryka nabiera rzeczywiście "archaicznego" znaczenia. 

Ciekawe mozaiki znajdują się również w bazylice św. Wita, zbudowanej przez Ostrogotów, o nietypowej jak na bazylikę architekturze:

A z mozajek, poniżej Chrystus, archaniołowie i święci:

korona z Barankiem Bożym podtrzymywanym przez archanioły (kopuła):

"Trójca" z wizytą u Abrahama (jeszcze tyle czasu do Rublowa!):

i jeszcze kilka postaci i scen biblijnych (do zgadywania):


a na ścianach bocznych, dodane już po klęsce Gotów, orszaki cesarskich dostojników prowadzone przez Justyniana i jego żonę Teodorę:

Na polecenie tegoż cesarza Justyniana zbudowano też Hagia Sophia w Konstantynopolu. Co ciekawe, para cesarska nigdy nie odwiedziła Rawenny. 

To nie wszystkie zabytki tego miasta z czasów gockich rządów, a nawet wcześniejszych (a jeszcze muzea!), ale jak na jeden wpis to chyba wystarczy. Miłośnikom starożytnej sztuki pozostaje odwiedzić Rawennę. Gorąco polecam! Może jeszcze kilka motywów geometrycznych z Mauzoleum Galii Placydii (I połowa V wieku, jeszcze przed Gotami):


Wnętrze mauzoleum jest małe, ciemne i niestety przeważnie zatłoczone, ale piękne.

Rawenna to też miasto Dantego, gdzie kończył Boską Komedię i spędził ostatnie lata swojego życia (zmarł 1321), i gdzie został pochowany. Obecna kaplica grobowa pochodzi z 1780 roku:



2 komentarze:

  1. Tylko jedna, zupełnie na marginesie uwaga: dziejom państwa Teodoryka poświęciła Hanna Malewska swoją zupełnie dziś zapomnianą (a wartą lektury) powieść "Przemija postać świata". W dużej mierze jest to tez opowieść o odchodzeniu jednej i rodzeniu się kolejnej cywilizacji, nieomal jak w schemacie Toynbee'go, tyle że nic tu nie jest schematem - tak jak to bywa z materią pulsującego życia. Malewska jak mi się zdaje to "przemijanie postaci" uchwyciła w swoim wielowątkowym historycznym fresku. Czytałem rzecz lat temu ponad 40 i ciekaw jestem, jakbym ja odebrał dziś - może warto wrócić do lektury?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniała uwaga. Stokrotne dzięki. Sam się zastanawiałem, czy nie wspomnieć o tej książce, ale nie byłem pewny, czy jest ona rzeczywiście z czasów Teodoryka. Chyba ją czytałem kilka lat temu, ale prawie nic nie pamiętam (czy występuje tam także Boecjusz?).
      Żeby na przyszłość uniknąć takiej niepewności, założyłem kilka dni temu blog "Czytałem" do notowania swoich lektur. Częściowo zostałem podpuszczony przez uwagę, że ciekawie jest po kilku latach wrócić do dawnych wpisów aby zapłakać nad swoimi poglądami i ich jak i ich formy prymitywizmem. Warto też wydusić z siebie choć jedno zdanie komentarza, jeżeli już się poświęciło czas na czytanie. Może wytrwam... Dowiedziałem się przy okazji, że niektórzy moi znajomi prowadzą takie notatki, ale w zeszycie.
      Malewską to w ogóle warto czytać, nie tylko "Przemija postać świata". Pamiętam do tej pory silne wrażenie, jakie wywarli na mnie "Panowie Leszczyńscy".

      Usuń