23 sierpnia, 2019

Gotlandia 4

16 sierpnia 2019. Powrót do Sztokholmu. Po drodze z Fårö do Visby wstępujemy do jednego z prawie setki średniowiecznych kościołów na Gotlandii (blisko przeprawy promowej z Gotlandii na Fårö, w miejscowości Rute):

Urokliwe portale, od razu widać, że średniowieczne:

W środku na bocznych ścianach freski Mistrza od Męki Pańskiej (późne średniowiecze), odkryte w 1951 roku:

oraz prawie nie występujące poza Gotlandią stele nazywane "kamieniami z obrazkami" (picture stones) mniej więcej pierwsze tysiąclecie po Chr.:

 
często z napisami z runicznymi napisami, jak na ostatnim zdjęciu. Więcej o megalitycznej Gotlandii a w szczególności o kamieniach z obrazkami na https://www.youtube.com/watch?v=h1V0ke7yD8U .
Główny ołtarz z XVIII wieku ze sceną ofiary Abrahama:
i olbrzymi krucyfiks:
Zwiedzanie trochę się przeciągnęło, a ja miałem napisane na karcie pokładowej że bramki wejściowe na prom są zamykane o 12:00. O 11:58 wyskoczyłem z samochodu i pognałem do terminala - jakaś pani szamotała się przed bramką ze swoją komórką. Ja miałem kod przygotowany i natychmiast pognałem nadać bagaż. Już na pokładzie dostałem sms od Bengta, że bramkę zamknięto o 12:02. Uff...
Na pożegnanie Gotlandii kilka ciekawych skamielin zauważonych na kamienistych plażach:

 
 








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz