16 grudnia, 2018

Zwierzaki i ptaki

Uzupełniłem zdjęciami wpis "Wulkany" (też widok na Kilimandżaro) i opisałem zdjęcia we wpisie "Kopytne".

A teraz dalszy ciąg wyników mojego safari. Było też trochę wody na tych suchych pustkowiach:
Mzima Springs: the main source of water for Mombasa
Te źródła dają 250 000 000 litrów wody dziennie, przefiltrowanej przez wulkaniczne skały Kyulu Hills i odprowadzanej wodociągiem do Mombasy (ponad 200 km). A w utworzonych przez potok jeziorkach hipopotamy:
Hippo: they stay in water the whole day around
Hipopotamy wychodzą na brzeg tylko nocą. Są to podobno najbardziej niebezpieczne dla ludzi zwierzęta w Afryce. Na ten spacer do źródeł, około 1 godzina od parkingu do parkingu, zresztą wybetonowaną ścieżką, poprowadził nas strażnik uzbrojony w karabin. Opowiadał, że kilka tygodni wcześniej szedł z polską grupą i nagle zorientował się, że minął lamparta leżącego na wielkim głazie tuż przy ścieżce. Lampart był już pomiędzy nim a grupą, czasu na ściągnięcie karabinu z ramienia i odbezpieczenie zero. Cała grupa przeszła obok lamparta, nie szczęknęła ani jedna migawka. Dobrze, że trafiło na Polaków... Kiedyś wchodziłem z obstawą dwu żołnierzy, ale tylko jeden był uzbrojony, na wulkan Muhavura (4127 m) koło Kisoro u zbiegu granic Ugandy, Konga i Rwandy. Spytałem co tu niebezpiecznego może się zdarzyć. A zdarza, że na ścieżce jest bawół (lubią w takich sytuacjach atakować). No i co wtedy? A, strzelam w powietrze.
Ale tym razem na ścieżce przy brzegu:
Baby vervet with its mother
A rano, jadłem sobie śniadanie kiedy na łąkę przed restauracją wyszło stado pawianów i spokojnie dołączyło do konsumpcji; interesowały je tam przede wszystkim owady, koniki polne i szarańcza:
A troop of baboons joined us during breakfast; they had insects in their menu
Wiewiórki w Afryce nie chodzą po drzewach:

Unstriped ground squirrel
ale nie mają nic przeciwko jaszczurkom:
together with Agama Lizard (male)
Góralek skalny musi uważać, bo w pobliżu kręci się lampart (góralki to bardzo bliscy krewniacy słoni):
Rock hyrax
No to jeszcze szakal:
Blacked-Backed Jackal
i żółw (żółwie w porze suchej zakopują się w piasek i hibernują):
Leopard Tortoise

A teraz trochę ptaków:
Falcon / Sokół
Warto zwrócić uwagę na żółte nogi i dziób
European Roller / Kraska zwyczajna (zimuje w Afryce) got an insect too big for lunch
Red & Yellow Barbet / Brodal czerwonouchy (z Tukanowatych)
Red-billed Hornbill / Toko / Dzioborożec
Vulturine Guineafowl / Perlica sępia
Helmeted Guineafowl / Perlica zwyczajna
A skąd ja znam te wszystkie nazwy? Ano kupiłem na lotnisku w Mombasie przed odlotem książkę Davida Hosking'a i Martina Withers'a pod tytułem "Wildlife of Kenya, Tanzania & Uganda"; a polskie nazwy to już z internetu.




1 komentarz: